U bent hier

Dust Bolt - Violent Demolition

Artiest: Dust Bolt

Album: Violent Demolition

Genre: Thrash metal

Label: Napalm Records

Dat onze Duitse buren op het vlak van thrash metal niet aan hun proefstuk toe zijn weten we. Dit wisten bijvoorbeeld Kreator, Sodom en Destruction al op hun duimpje te bewijzen. Dat hun landgenoten Dust Bolt dan weer wel aan hun proefstuk toe zijn met hun debuut album 'Violent Demolition' is dan weer moeilijker te geloven. En toch, dit prachtexemplaar uit het snelle thrash-wereldje is wel degelijk een eerste mijlpaal voor het viertal. Natuurlijk zal dit onder de vleugels van Napalm Records ook zeker niet hun laatste zijn. Waarvoor bij voorbaat al onze oprechte dank.

Het coverwerk is gedaan door niemand minder dan Andrei Bouzikov die we kennen van zijn werk voor onder andere Municipal Waste. Van dit laatste zijn tevens ook wel wat lichte invloeden te vinden op deze plaat. Ware het dan wel net iets minder speels klinkend. 'Violent Demolition' vliegt er dan ook meteen hard in zonder speciale intro of enige waarschuwing. De opener, genaamd 'Opulence Contaminated' leende zich dan ook perfect voor deze functie. De adrenaline wordt met dit nummer al meteen opgepompt tot een niveau van: "Hoe hou je hier in hemelsnaam je hoofd op stil!?". Lekker snelle en harde thrash waar de gehele lijn van instrumenten elkaar mooi aanvullen en een knap geheel vormen.

Hier en daar zijn doorheen de hele plaat zowaar nog wat invloeden uit bijvoorbeeld wat death metal te vinden. Hoewel het dan wel meer iets weg heeft van een crossover term. Niet dat het daarom echt vernieuwend is, het blijft echt wel typische thrash metal. Een betere manier om de stijl van Dust Bolt te beschrijven zou eerder gewoon 'een knappe aanvulling in het rijtje' zijn. Niet het nieuwste in het genre, maar zeker welkom bij de club en in staat om nieuwe dingen te doen. Toch al een hele prestatie voor een debuut me dunkt.

Met de 9 tracks op 'Violent Demolition' raak je lang niet verveeld en hoop je al snel op een volgend album. Ook kan er gesproken worden van een album dat niet enkel als album sterk staat, de nummers kunnen op zichzelf ook zeker hun eigen hachje redden. Elk nummer lijkt zijn eigen identiteit te bevatten zonder dan weer compleet uit de album-boot te vallen.

Veel tijd om te rusten krijgen we ook niet, om maar niet te zeggen dat er van begin tot eind gewoon lekker door geronkt wordt met de gitaren. Wel netjes op tijd afgewisseld met een lekker stukje solowerk tussen de thrashy riffs natuurlijk. 'Violent Demolition' is sowieso een aanrader voor wie zijn metal lekker snel verkiest. Liefhebbers van Kreator en Testament zijn met dit album zeker in de juiste buurt zeg maar. Nu, hoewel het dan wel wat minder speels is of ware het wat zwaarder klinkt dan Municipal Waste, zullen ook deze fans hun deel plezier hier niet mee missen. Voor zij die dan toch nog net niet overtuigd zijn? Wel het feit dat niemand minder dan Derrick Green (Sepultura) zelfs zijn stem verleende op het afsluitende nummer 'Deviance' kan altijd een overhalende bonus zijn. Dust Bolt kan dus zeker een band zijn om in de gaten te houden de komende jaren.

Tracklist:

01. Opulence Contaminated
02. Violent Abolition