U bent hier

Elenora - Avant-Garde

Artiest: Elenora

Album: Avant-Garde

Genre: Melodic Post-Hardcore

Label: Persistent Heart Media

De Amerikaanse melodic post-hardcore band Elenora heeft doorheen de laatste jaren publieksaandacht gekregen door de fans in de Verenigde Staten. De release van hun EP ‘In Reality I Am’ in 2009, heeft hun geholpen om een band te worden waar veel mensen naar opkeken. Na wat bandverschuivingen, heeft de band dan ook een minitour gedaan met bands als Apollo en A Constant North.

Ondanks hun succes heeft Elenora ook harde tijden achter de rug. Begin 2012 kreeg de gitarist Kurt Fields een vreemde vorm van kanker en de band borg hun plannen voor de EP ‘Avant-Garde’ op tot een andere datum. Gelukkig kwamen de leden van Elenora vroeger terug dan verwacht en hebben eind juli 2012 een geweldige show in Portland gespeeld met bands als Emery en Verah Falls.

Elenora brengt met de EP ‘Avant-Garde’ 5 nummers naar de voorgrond. Met een opener als ‘Bedfellow’, waarin prachtige pianomelodieën, sterke cleane vocalen als zware gitaartechnieken voorop staan, wordt Elenora ook wel eens vergeleken met de post-hardcore band Emarosa. Toch door de screams, besef je dat deze band een ander soort techniek brengt in deze muziek.

Ook in de andere tracks van dit album, zoals in ‘Rome Is Where The Art Is’, merk je dat de band voldoende beheersing heeft tussen catchy melodieën en zware gitaartechnieken. Maar toch klinken alle songs op deze EP een beetje hetzelfde. De melodische technieken en geluiden zijn geweldig mooi in alle songs, maar het wordt na een tijdje gewoon langdradig en je wilt iets nieuws. Ondanks dit minpuntje wil ik deze band zeker niet verder bekritiseren, want ik denk dat deze band nog een behoorlijke mooie toekomst voor de deur heeft staan, indien de band openstaat voor andere technieken in de post-hardcore te gebruiken en/of te benadrukken.

Fans van bands als Emarosa, Chiodos, Woe Is Me, Dance Gavin Dance, Lower Definition, Before Their Eyes, Hands Like Houses, zullen het album ‘Avant-Garde’ van Elenora zeker smaken en misschien ontdekken ze wel iets nieuws!

De tracklist van de EP ‘Avant-Garde’ bestaat uit de volgende tracks:

1. Bedfellow
2. Lost In The Sea