U bent hier

Periphery - Periphery II

Artiest: Periphery

Album: Periphery II

Genre: Metal / Progressive / Rock / Experimental

Label: Century Media Records

De Amerikaanse band Periphery, gevormd in 2005, is momenteel één van de beste progressieve metalbands in de hele wereld. De band is vooral bekend omwille van hun unieke sound dat kan omschreven worden als heavy, modern en progressief gecombineerd met polyritmische patronen en zoemende melodieën. Periphery is, naast de bands Meshuggah en Sikth, ook bekend om de ontdekker te zijn van het ‘djent’-genre.

Vanaf 2008 heeft de band voortdurend getoured en hierdoor hebben ze het podium mogen delen met bands als Emmure, DevilDriver, Animals As Leaders, Dream Theater, The Dillinger Escape Plan, Fear Factory en Textures. Als je Periphery aan het werk wil zien, moet je zeker op 10 oktober 2012 naar het Muziekcentrum Trix te Antwerpen gaan. Daar zal de band het podium mogen delen met bands als Between The Buried And Me en The Safety Fire.

Periphery heeft met het tweede album een bewonderenswaardig album gemaakt. Het album bevat gast bijdragen van Guthrie Govan (The Aristocrats), Wes Hauch (The Faceless), John Petrucci (Dream Theater), violiste Alice McIlrath en cellist Lezlie Smith. Daarnaast bestaat het album ook uit geremasterde songs van de demo ‘Bulb’ en heeft het album meer pit doordat er orkestrale elementen toegevoegd zijn.

‘Periphery II’ bestaat uit songs die melodisch perfect gehandhaafd worden. De ‘djent’ is heel erg in trek en de band maakt het album mooi en persoonlijk door de perfecte emotionele en brutale lyrics te gebruiken. Je zweeft doorheen het gehele album en het progressieve gehalte blijft gewoon hoog. Periphery vergeet zeker hun roots niet, ze zetten het extra in de verf. Cleane als brute vocalen en ritmische technieken worden doorheen het gehele album gehanteerd. De band maakt het persoonlijk en dat vergt toch professionaliteit. Het album is een verrassing, maar Periphery weet van wanten. Ze mogen zich echt wel prefereren tot een band die boordevol prachtige elementen en genres mixt, zoals techno, pop, metal, rock en klassiek.

Periphery wordt vaak geassocieerd met bands als Animals As Leaders, Vildhjarta, Haunted Shores, Veil Of Maya, Mothership en Red Seas Fire. Fans van deze bands zullen zeker het album gaan appreciëren, maar ook metalcore fans zullen dit album een dikke aanrader vinden. Het album kan vanaf heden digitaal gedownload worden en zal vanaf 16 juli 2012 in de rekken liggen.

De tracklist van het album ‘Periphery II’ van Periphery bestaat uit de volgende songs:

1. Muramasa
2. Have A Blast